V
 roce 2017 je pro řadu Čechů, Ústečany nevyjímaje, osobní auto mimo „dopravního prostředku“ i ukázkou společenského statusu.

Náš společenský status může určit například to, že máme luxusní vůz před svým domem třeba s trojcípou hvězdou či čtyřmi kruhy ve znaku, bez ohledu na to, zda to je racionální a ekonomické.

Náš společenský status, výkladní skříň našeho smýšlení, našich hodnot a našeho postoje k životnímu prostředí může mít i jinou podobu, než je „naleštěná kára v kůži“. Jsme v 21. století! Rozhoduje typ mobilního telefonu, počet přátel na Facebooku a celá řada dalších věcí u kterých není vůbec podstatné, zda jsou skutečné či pouze virtuální. Realita je nudná!

V budoucnosti může být „trendy“ využívání sdílení autonomních vozů. Kde jinde než v Ústí, kde se připravuje testování autonomních vozů?… ale zpět z budoucnosti do současnosti. Autonomní doprava příště ☺

Alternativou dnešních dnů může být městská jízda na kole, koloběžce, longboardu, chůze…. Až na chůzi není Ústí přívětivé k těmto „výstředním aktivitám“ které jsou například v dánské Kodani naprosto běžné, ale i v českých Pardubicích či Kolíně. To se jen tak nezmění. Jedna cyklotrasa do Předlic, která nikde nezačíná a nikde nekončí, jaro nedělá a kopce nad Labským údolím také zřejmě nikdo nenarovná.

Dnes se zaměříme na naprosto racionální úvahu, zda provozovat vlastní osobní vůz, či zda využívat služeb sdílené dopravy a při jakém nájezdu a režimu se která varianta vyplatí, či nevyplatí a jaké to přináší výhody či nevýhody.

Subjektivní výhody vlastního osobního vozu

    • Kdykoliv mohu do auta skočit a odjet – přijet, odvézt – přivézt děti, nákup, pytel cementu, psa …. Cokoliv.
    • Jízdu máme pod vlastní kontrolou. Mohu se z hodiny na hodiu rozhodnout vyrazit třeba do Rostocku k moři, nebo pro čerstvý chřest do Francie.
    • Jsem-li majetný, mohu dávat okázale na obdiv celému světu, že si mohu „káru“ dovolit a že nemám mentální problém s tím, že můj osmiválec žere 20 litrů benzínu, pokud ho šetřím. Podobného efektu mohu docílit krásným domem, vlastním bazénem, jachtou, šperky či nákladnou přítelkyní – či kombinací všeho výše uvedeného. Ale to dělá po desetiletí mnoho lidí a proto tím nic originálního světu nedemonstrujeme a vždy bude někdo, kdo má lepší auto, větší bazén a ještě mladší a ještě nákladnější přítelkyni atd.
    • Někoho řízení auta snad i baví

Subjektivní nevýhody vlastního osobního vozu

    • Samozřejmě, ne každý z nás je bohatý a je zřejmé, že s dvacet let starou felicií, neuděláme příliš dojem. Na stranu druhou, pokud jezdí, tak službu poskytne.
    • Mít vlastní vůz znamená i odpovědnost. Musíme platit povinné ručení případně havarijní pojištění. Musíme pravidelně servisovat a navštěvovat STK, měnit gumy před
      zimou a na jaře, dohušťovat, vysávat drobky a umývat v myčce.
    • Nejdražší zaměstnanec je ten, který nevytváří žádnou hodnotu a je za volantem třeba na cestě na služební cestu. Samozřejmě pokud to není řidič zásilkové služby ☺
      Vlastnit vůz znamená mít i starost, aby nám ho někdo nepoškrábal, neukradl atp.. Často je vůz pořízen za celoživotní úspory a stává se „středobodem našeho bytí“. Zda oprávněně necháváme bez komentáře.
    • Samostatnou kapitolou je parkování zejména na sídlištích a ve městě, jeho dostupnost a jeho cena.
    • Pro firmy může být nevýhodou, že je vůz odepisován po tři roky, pokud se nejedná o operativní leasing, což nám vstupuje do účetnictví okamžitě v daném fiskálním roce. Pro někoho žádoucí snížení nákladů, pro někoho naopak.

Každý z nás je unikát a měl by si na výše uvedené otázky odpovědět sám za sebe. Někdo rád vdolky, jiný zase holky, že? Samostatnou kapitolou a o tom zase v jiném článku, může být to, zda si auto koupit za cash, zda nové, nebo ojeté, anebo zda využít třeba operativní leasing. To je rébus sám o sobě.

Další proměnnou může být i to, že nám většinu denních potřeb na dopravu může pokrýt MHD třeba v kombinaci s TAXI službou, nebo derivacemi TAXI služby UBER…SPOLUJÍZDA atd.

Sdílené vozy, mezi které zahrneme i TAXI, tak to si rozebereme ve větším detailu 🙂 . Stále v nás převládá klišé, že TAXI je drahé a nemohu si to dovolit. Opak je pravdou. TAXI může vyjít výrazně levněji, než vlastní osobní vůz. To se pokusíme spočítat, ale nejdříve subjektivní výhody i nevýhody. Mezi TAXI lze obecně zahrnout třeba i LIFTAGO, UBER, Spolujízdu, prostě veškerou sdílenou osobní dopravu.

Výhody sdílené osobní dopravy

    • Naprosto jistě můžeme tvrdit, že je sdílená doprava šetrná k životnímu prostředí. Nejlepší auto je to, které se nevyrobí a nebude nutná jeho recyklace v budoucnu. Nevyrobené auto nezabírá místo ani na parkovišti a ani na silnici. Je na pováženou, že s 80% vozů cestuje pouze jeden člověk (řidič) – jak nehospodárné!!?
    • Majetek svazuje. Každá další věc může být radost, ale stejně tak i starost. Jde nám o to, přepravit se z bodu „A“ d bodu „B“, nebo nám jde o to, užít radost z jízdy vlastní károu?
    • Výhodou může být to, že si můžeme objednat různé typy vozů dle příležitostí, pro kterou ho požadujeme. Jiným vozem můžeme jet na letiště, jiným do divadla a jiným třeba ráno do zaměstnání. Je to jen na nás.
    • U sdílené dopravy nemusíme řešit parkování, povinné ručení, opravy, servisy, STK, gumy dálniční známky….nic.
    • Můžeme si dát sklenku vína k večeři před jízdou beze strachu z restrikcí a sankcí.
    • Sdílená doprava může být v mnoha ohledech „cool“, protože ne na každého čeká před vrátnicí či školní družinou „tágo s hvězdou ve znaku“.
    • V neposlední řadě může být sdílená doprava i podstatně LEVNĚJŠÍ, než je transport našich schránek a nákupů vlastním autem.
    • Pokud neřídíme, můžeme dělat cokoliv jiného. Můžeme soustředěně koukat z okna zvláště v jarních měsících, psát emaily, telefonovat či psát nějaký článek ☺
      Sdílená doprava může být při zahrnutí kompletních nákladů výrazně levnější, než doprava vlastním vozem.
    • Pokud někdo jiný řídí, tak já mohu věnovat čas něčemu jinému – odpočinku, telefonování, ale i práci – maily, telefony, tabulky, nové projkety….

Nevýhody sdílené dopravy

    • Potřebujete vyrazit teď hned a ono to nejde, protože taxi přijede za půl hodiny.
    • Jistě budou situace, pro které je sdílená doprava nevhodná volba – doprava stavebního materiálu, dvou psů atp.
    • Připravujeme se o možnost „ukázat se“ se svým krasavcem. Připravujeme se o radost z leštění laku a možnosti sešlápnout plyn na podlahu a vyrazit – kamkoliv. Ne každý po něčem takovém ovšem touží.
    • Sdílená doprava (TAXI, UBER, LIFTAGO, SPOLUJÍZDA aj.) jistě nebude vyhovovat pro všechny režimy – mnoho krátkých cest během jednoho dne, nebo naopak dlouhé štreky napříč Evropou.
    • Při velkých nájezdech může vyjít sdílená doprava výrazně dráž.

Nyní k ekonomice obou režimů.

Pro příklad uvedeme model doprava do práce 8 Km a odpoledne 8 Km z práce, v pátek na chalupu 30 Km a v neděli zpět. Porovnáme dopravu vlastním autem včetně amortizace (odhad nákladů na pořízení, servis a údržbu), běžné TAXI, „Paušální“ Taxi, UBER a Liftago.

 Za týdenMěsícRok5letPoznámky
Nejmenované taxi paušál1505602072240361200Po až Pá 2x po 89 Kč, víkend po 17 Kč/Km + nástupní taxa
Liftago23809520114240571200propočet z průměrné ceny z Idnes.cz
Běžné taxi374014960179520897600Nástupní sazba 20Kč, cena 25 Kč/km
Vlastní vůz 1.6 TDI bez amortizace a vedlejších nákladů188752902445120Propočet pouze PHM spotřeba 5,8 l/Km tn. Cca 1,60 Kč/Km
Vlastní vůz 1.6 TDI vč. amortizace a nákladů20979502114024570120Cena vozu 500 tis.Kč + pojistné a průměrné náklady na servis a údržbu
Náklady v Kč

 

  • Nejmenované paušální taxi.
  • Liftago – brána cena za Km z testu Idnes.cz bez nástupních tax atd.
  • Běžné ústecké TAXI, nástupní sazba 20 kč a pak 25 Kč/Km, což je pro pohyb po městě obvyklé.
  • Vlastní vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, Spotřeba 5,8 l/km, propočet pouze s PHM.
  • Vlastní vůz Škoda Octavia 1,6 TDI, Spotřeba 5,8 l/km včetně amortizace, zůstatková hodnota 5 letech brána 200 tis. Kč. Vůz bude mít relativně málo najeto v tomto režimu, povinné ručení a pojištění + dálniční známka – 14000 Kč/rok, pneu, opravy, servis a údržba, mytí celkem – 16 tis Kč/rok.

Z výše uvedeného vyplývá, že jezdit taxíkem za „paušál“ 89 Kč po městě se rozhodně vyplatí a to i se započtením cesty na chalupu a z chalupy. V tomto modelu ušetříme 200 000 Kč, ale budeme jezdit obyčejnou Fabií, ale pro spořílky, lidi co si dají rádi nějaké to pivko a nebo neradi řídí, je to v pohodě. Jsme v 21 prvním století. Nestíháte hodit dítě na kroužek? Vyšlete pro něj taxík….Dle propočtů vychází tento „paušální“ taxík levněji než UBER.

Liftago vychází „šul nul“. V tomto případě nerozhodne ekonomika, ale pouze Vaše priority. Výpočet musíme brát s rezervou, protože vstupy jsou z testu v Praze. V Ústí by byly náklady na KM zřejmě výrazně nižší.

„Běžné taxi“ …to je pro každodenní užívání v tomto modelu čistě okem „ekonoma“ nevýhodné.

Vlastní auto Škoda Octávia 1,6 TDI v pořizovací hodnotě se v tomto režimu nevyplatí. Myslím, že všem čtenářům je více než jasné, že s každým dalším ujetým kilometrem, vzhledem ke konstantním fixním nákladům na pořízení pojištění atd. se výhodnost vlastního vozu bude zvyšovat. V našem příkladu je roční nájezd 7700 Km. To znamená, pokud někdo najede méně je to argument jistě pro sdílenou dopravu a naopak pokud najede výrazně více je to naopak argument spíše pro vlastní vůz.

Publikoval redakce Energie Ústí